Oct 6, 2010

Tazkirah Pagi #7

Assalamualaikum...

Dah lame tak buat tazkirah pagi kan..kan..kan.. sebenarnye pja de kerja yang perlu disiapkan sebelum hujung minggu ni...
  1. Siapkan jahit manik kat baju konvo then petang karang nak hantar dry clean..
  2. Pegi bayar duit frame then pi pos..
  3. Cari kasut untuk konvo [memandangkan tak de langsung kasut melainkan heels yang blink~blink~]
  4. Kemas almari coz de orang nak datang
Rasenye ade lagi.. tapi tak ingat.. tak pe update nanti...

ok, berbalik pada tazkirah pagi...

entry lepas pja ade cakap nak cerita pasal si anak, si bapa dan keldai... kan..kan..kan.. ok, cerita ni pja pernah baca dalam buku kisah pada zaman Khulafa' Ar-Rashidin.. tapi ingat tak ingat la.. but pja cerita lebih kurang je la ye secara ringkas.. [act cerita ni ada banyak versi.. tapi pja cerita yang versi pja baca je la ye]

Pada zaman dahulu, si bapa, dan si anak keluar rumah bersama seekor keldai.. dalam perjalanan tersebut beliau merentasi beberapa buah kampung..

Di kampung A, si anak menaiki keldai manakala si bapa menarik keldai tersebut.. tetapi di marahi oleh penduduk kampung dengan mengatakan "jahatnya anak itu kerana membiarkan bapanya yang tua berjalan kaki sedangkan dia yang muda bersenang di atas keldai"

Di kampung B, si bapa pula menunggangi keldai manakala si anak menarik keldai tersebut.. tetapi di marahi oleh pendudk kampung dengan mengatakan "zalimnya bapa itu, kerana membuarkan anak kecik itu berjalan kaki sedangkan si bapa yang lebih tua di bairkan menunggangi keldai"

Di kampung C, kedua-dua beranak tersebut menunggangi keldai tadi.. tetapi di herdik oleh orang kampung dengan mengatakan "bodoh la mereka dua beranak ini, kasihan kepada keldai yang kecil itu terpaksa membawa meraka yang berat"

Di kampung D, Kedua-dua beranak tersebut tidak menunggangi keldai tersebut malah membiarkan keldai tersebut tanpa sebarang beban.. tetapi orang kampung tersebut sinis berkata "bodoh la mereka, ada binatang untuk di di naiki, tetapi tidak di gunakan"

Di kampung E pula, Kedua beranak itu tidak tunggang keldai tersebut tetapi menjinjing keldai tersebut.. tetapi orang kampung bising mengatakan "bodoh mereka, ada binatang untuk di naiki tidak di gunakan, sebaliknya lagi menambah beban dengan menangkat keldai tersebut"

so...

pe yang pja nak kaitkan dengan enrty lepas ialah...
  1. Jangalah kita terus menerus judging orang tanpa mengetahui perkara sebenar [mereka berjalan jauh dan berganti2 untuk melepaskan lelah.. so sebab tu mereka bergilir2 menaiki keldai tersebut]
  2. Moral of da story yang sebenar ialah, jangan ikut cakap orang... kita yang susah..
  3. yang laen carik sendiri ye... hehe

No comments: