Dec 22, 2009

[ Rentetan Perjalanan Ini ]

Sejak sehari dua ni, tak de pe yang terlintas kat fikiran untuk aku jadikan bahan di dalam blog nih.. sehingga la hari ini, buat pertama kalinya aku kuar melangkah dari rumah berseorangan.. slalunya de mak n ayah.. lom lg kuar ngan kawan2 or sorg2 since balik dari johor.. so, tbe2 mende yang nak ditulih datang mencurah2, tak tau nak tulih pe yang penting.. so, aku decide, entry kali ni akan devide pd 3 plot cerita..



PLOT 1: SURVEY




Hobi aku kalo bosan n tak de ape nak buat, aku lebih senang pergi berjalan2 seorg diri.. yang wajib nya naek kenderaan awam.. even de de kete pun slalunye kete tu akan di park di stesen putra.. actually tujuan aku keluar untuk pergi ke Bangsar.. sesi mengenal tempat praktikal.. hehe.. aku akan start praktikal 4 jan ini di Eco-Ideal Consulting.. kebetulan, disamping aku perlu kesana, bolehla aku catat masa yg diperlukan utk sampai ke sana (utk budget mase).. of course aku naek putra.. coz nanti ari2 pun naek putra.. perancangan awal aku nak bli pas bulanan integrasi rapid.. tp biler aku kire2 balik kos y aku perlukan.. ermm.. tidak, lebih baik aku topup touch n go aku je.. sbb, klo aku pakai pas tu aku y rugi.. kos aku utk sbln tak sampai RM150 pun.. ok.. dr mula aku kuar:





kul 9.35 am, aku aku jalan kaki perlukan 5 minit je nak kedepan..


bas sampai kul 9.55 am dan tibe kat putra kul 10.15 am.. means 20 minit je..


naik train kul 10.20 am, sampai kerinchi 11.05 am.. means 45min dlm train..


total = 1 jam 10 minit.. (secara detail)





aku kene amik kire mase menunggu bas n train.. aku gak kene amik kire mase kecederaan .. kot2 la sakit perut ke, pe ke.. so aku decide nak tambah 30 min..





total bersih y aku perlukan = 1 jam 40 min..





means, masuk keje kul 9 pagi, so, selewat2nye aku kene kuar umah kul 7.15 am.. adus... hehe..





so, tu la yg aku dpt simpulkan pada awal2 ni..





(sampai sane sblm masuk wisma tu, tibe2 kasut koyak.. ciss... geram tol.. so masuk balik kat tempat memula tadi, konon nak carik selipar comel2 ke, alih2 jumpe kedai baiki kasut.. udah nye jahit je dua2 belah kasut even sbnrnye sblh je y cabut.. melayang rm6.. dah le tunggu 45 min.. tp naseb baek bdk y jahit tu comel.. hehe)






____________________________________________________________________

PLOT 2: SEXUAL HARASSMENT - Salah siapa??




Plot citer ni berlaku semase dalam perjalanan ke kerinchi tu.. dalam train.. oleh sbb mase tu masih lagi awal, orang dalam train tu boleh tahan la ramainye.. x sume dapat duduk.. ramai jugak la berdiri termasuk la seorg guy ni.. dia berseluar jeans, sweater merah (jenama pe x perasan), beg hitam, agak berjambang, rambut kusut masai, ber cermin mata.. selebihnya aku tak perasan.. act aku tak perasan pun lahabau ni.. sehingga la dia mundar mandir di dalam train sehingga merimaskan pdgn semua org.. berdepan dgn aku ni de seorg perempuan pakai baju potongan kebaya dan berskirt pendek ala2 paramugari MAS tu.. biler dia duduk, maka tetarik la kain tu ckit.. nak2 plak dia pi silang kaki, lagi la.. time tu aku dh perasan lahabau ni asyik ko usha peha minah ni.. aku wt bodo je la.. name pun lelaki..




makin lame, makin ramai plak org masuk train.. sampai la dekat kampung baru, penumpang sblh kanan minah ni nak kuar, tp de aunty tu duduk.. yela, org tua kan.. guy ni bleh merengus marah.. memula aku tak paham.. tp sebelum dia kearah minah ni, dia mmg mengadap minah tu, tp membelakangi aku dan berdiri btol2 dpn aku.. sampai kaki dia bergesel ngan kaki aku.. tp sbb setelah puas aku ngelak n tbe2 de sorg budak diri dpn aku, dia trus terinjak kedepan btol2 berdepan ngan akak y dok sblh kiri minah ni.. bile dia xdpt minah ni, boleh plk dia pi tanggalkan selipar dia n nak gesel2 kaki kat akak ni.. pdhal akak ni punye la sopan.. just kaki akak tu je terlunjur ckit sbb ramai org.. keadaan cam tu pun dia smpt kaco akak tu.. akak tu trus pusing kaki dia kearah laen.. then sampai kat klcc, ramai org turun termasuk la penumpang blh kanan minah ni.. trus la laki tu dok sblh minah tu.. korg tau pe dia wat.. dia dok sambil tangan kanan dia disorok kan bawah beg dan tangan kiri atas beg, dia menarik kain minah ni keatas.. tp klo tak silap aku dia sempat pgg peha minah ni.. time tu mmg menyirap la drh aku ni.. takut siot.. aku rse nak tangkap gambar je.. tp rso dia perasan plak.. y minah ni blh lak cm x perasan.. aku tak tau la sbb da takut ke sampai dia taknak bersuara.. then minah ni trun kat pasar seni, sblm minah ni trun aku perasan sementara jari-jemari dia menarik skirt tu, jari hantu dia dah pun di main2kan kt peha minah ni.. yukkks... bodoh... giler la...




lahabau ni turun kat kl central.. sementara dia nak turun, dia sempat masukkan tangan dia dalam beg SAMBIL meraba bontot seorg remaja cina.. memang bintang la..








p/s: biler mende2 camni berlaku, siapa y perlu kita salahkan.. tepuk dada, tanya la iman..




____________________________________________________________________

PLOT 3: MAYFAIR






on da way aku balik dari kerinchi, aku singgah ke masjid jamek untuk membeli barang.. aku naek je, tetibe de sorg promoter ni tahan aku.. sbnrnye aku nih jenis y menonong.. benci nak layan org2 yang tahan2 org nak jual barang.. tp ayat keramat dia berjaya wat aku berhenti seketika.. dia tanya soalan ni je;




"akak penah dengar mayfair tak?"




dalam keterujaan aku untuk mengurangkan berat badan.. NOT.. bukan.... sbnrnye aku berpuas hati dgn bentuk badan aku cuma disesetengah bahagian seperti bawah perut, peha dan lengan.. kat situ je y bermasalah.. selama sebulan aku try on diet, jogging, n everything, tp lgsg xde kesan.. lagi satu, aku sbnrnye nak dapatkan semula berat badan aku je.. dulu... (di suatu ketika dulu) aku berjaya dapat berat badan seberat 56 kg.. bg aku, tu dah cukup sesangat dh.. tp disbbkan aktiviti harian yang tak sihat.. pi kelas balik kelas naek motor.. tak de senaman, makan tak hingat dunia.. tiap petang, aku, muaz, zeema n ina sebagai housemate bersama2 bersenam atas tilam.. time tu kitorg sumer dpt masalah yang sama.. KENAIKAN BERAT BADAN.. haha




alasan aku nak buang segala masalah kan badan aku ni:




1) lenggan : bayangkan aku boleh pakai baju saiz M, tp if baju tu tanpa lengan n atas pada bontot.. disbbkan lengan yang besar ni, aku ssh nak cari baju..




2) bawah perut: biler aku pakai sluar je, aku dapat rasekan de daging lebihan yang bergesel kat pinggang aku.. membuatkan rase tak selesa semasa berjalan..




3) peha : pinggang kecik, pinggul n peha beso.. kalo bli seluar, masalah.. biler beli same ngan pinggang, peha tak lh masuk... beli same ngan peha, pinggang plak mengelebeh.. sampai pakai belt pun, nampak teramat lah buruk..




selain tu, semua semata2 sebab nak dptkan keselesaan semasa membuat aktiviti harian..
(aku tak suke skinny.. sbb pd pngdn aku la..ulang semula.. pndgn AKU saje.. skinny ni mcm rangka bergerak.. nti peluk pun rse tulang je.. aku mmg dr dulu fobia pegang org y skinny ni.. aku suke badan ala2 montok gitu.. tak gemok sgt, tak kurus sgt.. just sdp mata memandang.. lg 1, biar la badan tu nampak seimbang ngan ASET yg sedia de)




masalah ni terbawak2 sampai aku berazam nak join gym kalo de duit nanti.. or kelas tarian ke.. in fact, aku tersangat la addict tgk program y berunsur kecantikan cam IMPIAN ANGGUN tu.. aku slalu gak tgk website MayFair, London Weight Management, Slim Word.. tuk survey harga.. tp diorg tak nak letak harge kat situ.. bengang tol aku.. untuk pengetahuan semua, berat badan aku ni bukan la disbbkan lemak y berlebihan.. metabolisme aku rendah.. selama ni aku makan mmg ckit.. tp still cmni gak.. klo pegang lengan aku ni pun org kate mantap.. lemak tak de.. hmmm.. buntu aku dibuatnye.. nak2 plak aku ni mmg berangka beso.. any solution?? penah gak pikir, alangkah baiknye kalo de jalan mudah utk aku selesaikan masalah aku ni..




tu y tadi, promoter tu dtg jumpe aku, dia bagi aku kupon untuk treatment facial, anti-stress, slimming n body shower.. semua treatment tu berharga lbh dari RM1000.. hanya untuk 10 org yang terpilih shj yg di pilih secara rawak).. terkejut badak aku.. tp dia bg bukan free, aku kene bayar sbyk rm29.90.. (sbnrnye RM30, sbb dia x pulangkan pun 10sen aku tu.. hehe) memula aku cam tak caye.. aku cakap la, lh caye ke ni.. biase la, mulut manis promoter.. dia mmg pandai physico aku.. doh.. melayang duit aku.. aku tau, kalo aku amik, mmg 1st treatment free tp mesti de rawatan susulan kan.. dia ingat aku bodoh ke.. aku tau sumer tu.. tp dsbbkan aku mmg bodoh dlm keterujaan n tengok dlm kupon y sebesor alam tu, de harge treatment n mcm2 yang aku perlukan, pergh.. mmg aku amik.. ala, try je la skali.. pastu, kalo tak nak, bior je la.. haha.. tp untung tu..



p/s : ni bukan kupon tu.. ni just y iklan dia je.. coz kalo aku upload kupon dia karang, silap ari bulan, aku y kene..

No comments: