Jan 4, 2010

skola AGAMA Vs BIASA

entah nape, tibe-tibe aku terpikir nak tulis entry ni.. mungkin lain dari yang lain kot.. act aku dah lame pikir pasal masalah ni.. aku pikir ku sorang je yang alami masalah ni.. tak sangke, biler haziq citer mende yang sama kat aku, kami berbincang pasal isu ni 4 hari yang lepas.. then de gak dengar dari mulut org lain..



apa yang aku nak tulis kat sini hanyalah pandangan aku saje.. if aku salah, sila betol kan...



pe yang aku nampak n aku terfikir, sudah masanya sekarang skola2 AGAMA mula melakukan anjakan utk lebih kehadapan.. bukan la aku kate skola agama ni mundur.. tak sumer.. tapi segelintirnye.. ok la, straight to da point.. maksud aku anjakan dari segi akademik.. aku faham, agama membataskan pergaulan antara laki dan perempuan, tp bukan ke kelonggaran diberikan dari sesetengah keadaan seperti belajar? ok fine pisahkan 1 side laki n satu side pompuan, de gak skolah yang pisahkan kelas trus.. (kalo skola tahfiz tu, aku tak amik pusing la.. sebab mmg perlu pun keadaan tu).. masalahnya kokurikulim pun dipisahkan pergaulan.. dlm 1 prsatuan de 2 organisasi.. laki 1, perempuan 1.. Assalamualaikum... kalo cam tu, baik pisahkan skola trus.. tak de la susah payah cam tu..



tak salah mase aktiviti luar kelas ni, diberi peluang utk diorg bercampur.. bukan untuk bercinta, or beramah mesra, tp utk bertukartukar pendapat.. pernah baca tak buku Mars Vs Venus.. penah tengok tak men brains Vs women.. cantiknya ciptaan Allah tu, kenapa kita tak nampak.. mungkin, kalo lelaki dan perempuan diberi peluang utk duduk dalam 1 kumpulan, rasenye lebih banyak yang boleh kite kongsikan.. org kate otak lelaki straight, otak perempuan ni bengkang-bengkok.. mungkin lelaki boleh bagi point, dan perempuan2 ni boleh kembangkan dia.. org kate juga otak laki kreatif, daya imaginasi tinggi, tapi perempuan kecik ckit ruang imaginasi dia.. mungkin org perempuan boleh bg idea, dan laki2 ni boleh merealisasikan menggunakan imaginasi mereka menjadikan ia lebih gempak.. tak cantik ke semua tu??



mereka2 ni tak sedar ke biler perempuan dan laki dipisahkan secara zahir tp hakikatnya keinginan mengatasi segala2nya.. ibarat mereka dipisahkan dengan hanya sekeping cermin, walaupun tidak dapat bersentuh, hati2, tetap dapat berkata2, mata tetap dapat menjeling, senyuman tetap dapat diukir.. buktinya, biler2 pelajar2 skolah agama ni abis skolah, bukan semua masih terus dalam aliran agama, ramai yang mencapah dari bidang asal.. waktu tu mereka akan keluar berjumpa dengan ramai org, dirong gak dapat bergaul.. masa tu, macam2 boleh berlaku.. kalo betol caranya, kenapa masih banayk kes2 khalwat dari kalangan ustaz dan ustazah.. kenapa yang di tangkap basah mereka2 yang pernah ada pendidikan agama y baik.. kenapa mereka2 yang ni jugak hangat bercinta, berpegang tangan, berpeluk sakan tanpa segan silu..



ketepikan soal tu, kite pandang para pendidik dan pelajar2 plak.. dari pengalaman sendiri, aku penah skola agama swasta.. skola berbayar, murid tak ramai, takat berapa kerat.. tp kenapa ustaz-ustazahnye tak cukup masa nak beri perhatian secara individu pd murid2..pikir la.. murid x ramai.. bayar mahal plak tu.. tp diorg.. scr kasar la aku ibaratkan " lantak ko la nak pandai ke idak.. ko nak pandai, ko blaja, kalo ko tak nak pandai, sike ati la, janji aku dapat gaji " tp beza bila aku masuk skola biase.. skola yang bayar yuran tahunan takat bape puluh hnggit tu, ditambah pulak ngan pelajar yang ramai.. (you all tau la camner skola biase kan..) dulu aku.. sumpah la aku kate.. aku mmg bodoh tahap cipan.. math moden tu pun boleh fail.. bangang giler.. tp, disebab kan sorg cikgu ni la.. (10 kredit to cikgu zila.. sampai mati pun aku tak lupe dia) dia still sempat bagi ajar personal kat aku.. siap de mase nak semak latihan math aku tiap2 ari.. dlm mase 6 bulan, aku amik exam, aku dh dapat A.. Add math lps lepas la gak C or D, aku x ingat.. how come? nape diorg boleh.. tp tenaga pengajar skola agama tak boleh??

citer plak pasal student.. nape kena wujudnye masalah "double standard".. aku sedar.. skola aku dulu tu skola berbayar, so.. swasta la katakan.. ramai parents diorg yang studies kat overseas.. in fact dorg sendiri pun ramai yang lahir kat sana.. diorg mewah.. nak dibandingkan ngan family aku.. aku kira bersyukur la.. walaupun tak semewah dirog.. makan n pakai aku kira cukup la.. [bab makan tu terlebih cukup kot.. tu y saiz terlebih cukup.. hehe].. ayah aku bikan jenis yang manjakan anak2 ngan duit.. if you want it, usaha.. but bukan la sgala benda aku kene usaha sendiri.. contohnya, untuk kemudahan pembelajaran, dia bagi la anak2 dia sorg satu laptop.. tp kalo untuk memudahkan anak dia dengan bagi sorg sebijik kete.. never.. ko nak, ko blaja dulu pandai2.. then cari keje.. baru ko beloh dapat kete.. tapi pakai duit ko la.. blaja ayah boleh tanggung.. tu la ayah aku.. itu cara dia didik akan.. terbukti cara dia mmg berkesan.. coz kami adik beradik sekurg2nya sumer dah de degree.. Alhamdulillah.. ok, balik pada citer asal.. oleh sbb hidup aku kat skola tu tak semewah diorg.. diorg pandang andeh kat aku.. sgala mende diorg pandang aku sebelah mata.. macam aku bodoh sgale-galenya.. aku cam kecewa sangat.. ok, aku ngaku, memang aku ni de penyakit 'lemah otak'.. but lemah otak aku tu bukannya menyusahkan diorg sampai aku kene dipandang rendah.. siapa diorg nak menghukum manusia?? penah 1 mase tu.. de sorg pengawas.. dia la cam baik cikit ngan aku.. [lupe nak bagi tau.. act, bukan semua yang berperangai cam tu.. segelintir je.. yang mane2 rase dirog tu terlebih bagus].. mayb dia nak bagi aku peluang.. dia tibe2 nak bagi aku jadi ketua kebersihan surau.. just pastikan surau kitorg tu bersih tiap kali pas solat n pastikan petugas2 melakukan tugas.... tu je pun.. tibe2 de la sorg student ni [dia ni la yang paling anti ngan aku.. prasan bagus terlebih la.. dia salu rase dia lebih baik dari aku.. kebetulan kitorg 1 dorm.. dia slalu rase dia lebih kaya dr aku walaupun dia hanye slalu berbangga ngan volvo buruk dia tu.. dia slalu dia lebih pandai dr aku even dia cume dapat markah lebih 1 or 2 point dari aku.. dia slalu rase dia lagi cantik dari aku walaupun dia same besar ngan aku n same gelap ngan aku.. penah skali org kate idung dia besar.. dia blh kate kat org tu idung fiza la besar.. memang nyampah giler la].. dia blh kate kat pengawas yang nak bagi aku tugas ni.. "boleh ke fiza tu wat keja.. cam tak caye je dia boleh wat.." helooooo... aku tak hadap pun nak jawatan tu ok.. aku lagi suke tak de keje yang perlu dibuat.. then selain tu banyak lagi kes2 aku ngan orang lain.. sumpah, kat skolah tu memang aku kawan ngan bebudak yang nakal2 je.. sebab diorg je yang paham pe yang aku rase.. you all skola agama tau.. patut lebih faham tentang adap sesama orang sekeliling.. adab sesama kawan.. adab sesama orang islam.. you all blaja kitab tauhid, kitab fiqh.. kitab akhlaq.. dalam bahasa arab lagi.. you all de pengisian usrah.. ceramah tu.. ceramah ni.. tp pe yang you all dapat dari tu sumer?? kena de rase dengki n iri hati ngan kawan? pandang rendah ngan kawan2? ngumpat, mengata.. wake up la.. patutnye you all lagi tau adab..

but different bile aku masuk skola kerajaan.. the students are so nice.. diorg baik sesangat.. maksud aku nakal2 diorg, diorg tak de penyakit 'PHD' macam budak2 skola agama ni yang suke mengata belakang orang.. diorg jaga relationship diorg.. even aku dok dorm ngan budak yang agak giler2 cikit.. tp aku tak penah terase hati even sekelumit rase pun.. memang memula aku tak de kawan.. tapi lepas tu, diorg ok ngan aku walaupun memula tu aku cam de kejutan budaya cikit.. diorg letak kepercayaan kat kawan2 diorg even diorg baru kenal.. aku rase cam diorg yang blaja adab2 tu sumer walaupun zahirnya diorg tak penah blaja pun.. then berkait ngan citer math memula tadi, dalam pada cikgu aku bagi private tutor kat aku, dia gak lantik sorg private tutor untuk aku balaja kat hostel.. act dia lantik nani.. but tibe2 si eira (my best frend) bria2 nak ajar aku.. so, eira ni la yang rajin ajar aku sampai aku lh wat calculation congak.. punya la semangat setia kawan diorg ni.. kalo de wat mende blakang cikgu pun, sumer cover baik punya.. tak de tali barut pun.. [act de gak sebenarnye sorg dua.. tapi tak jadi kudis pun]..

entah.. act bukan aku kate sumer skola agama buruk n skola biase baik.. tp cuba kite fikir apa yang akan jadi kalo kita gabungkan elemen2 yang baik tu jadi satu? tak ke akan jadi satu mende yang indah.. kite blaja kat skola agama.. terapkan ilmu2 agama.. bagi peluang pada pelajar untuk bersosial dari segi yang baik, disamping tu kawal diorg.. [pe guna tiap persatuan or kelab cikgu jadi guru pembimbing tp tak pantau langsung kegiatan pelajar setiap kali waktu persatuan.. yang cikgu2 ni tau dok dalam ofis, wat keje lain, xtau kegiatan student].. supaya diorg tak de kejutan budaya kelak.. cikgu2 pun bagi 100% kepada pelajar.. bantu pelajar2 yang lemah.. singkir sikap penyakit PHD tu dalam diri pelajar2.. tanamkan dirog semangat setiakawan.. mesti skola tu nanti dihormati ramai..

aku tau, bukan senang nak mendidik.. aku pun penah ade pengalaman dalam mendidik walaupun sementara.. tapi, melalui pengalaman aku yang cikit tu la dan dicampur2 ngan pengalaman kawan2 dan adik beradik aku tu yang menjadikan aku untuk fikir tentang masalah ini.. jangan la lahirkan lagi ramai pelajar sekolah agama yang macam aku ni.. maksud aku, aku dah tak berapa nak percaya dengan diorg2 yang berbackground cam ni [tengok org jugak la.. kalo diorg mmg ilmuan agama, kenapa tidak untuk mempercaya diorg, maksud tak percaya tu pada sesetengah org yang aku tak selesa].. udahnya aku lebih selasa menjadi org 'biase'.. mungkin org2 y rapat ngan aku faham pe maksud aku..

p/s: jika ada pembaca yang terlibat dalam entry ni, saya minta maaf dengan kata2 saya.. ini hanyalah luahan yang terbuku dihati.. if de yang rase tak puas hati, boleh la kita berbinang secara rasional..

No comments: