Nov 28, 2012

Early Childhood #7 - Bercakap

Assalamualaikum..

Kajian menyatakan seorang kanak-kanak / bayi boleh mula menyebut perkataan mudah seperti mama, papa abah dengan jelas seawal 8 bulan - 1 tahun.. not bubbling ok.. kadang-kadang ada yang keliru.. hehe.. dan kanak-kanak usia 18 bulan sudah boleh membina sekurang-kurangnya dua patah perkataan..

Faktor terbesar untuk mencapai kebolehan bercakap seawal usia tersebut adalah inisiatif ibu bapa itu sendiri untuk menambah vocabulary anak dengan sering bercakap atau bernyanyi dengan anak-anak seawal usia baru lahir... Anak sepatutnya sudah mempunyai vocabulary sekurang-kurangnya 2500 perkataan pada usia 2 setengah tahun.

Pja amat percaya dan pegang pada teori ini dan ternyata hasilnya memang amat memberangsangkan.. takat sebut mama dan papa tu semua bayi boleh sebutkan sebab ia dua suku kata yang sama dan huruf vowel A.. antara lain, abah, ayah.. sebab word yang mudah-mudah.. comfirm ade bunyi..

Minggu lepas, masa pja main dengan insyirah, pja cakap "insyirah.. jangan-jangan".. di balas balik dengan intonasi suara yang sama.."ann-ann.." terkejut.. then semalam masa tukar diapers dia, cakap dengan dia "dah habis".. dia balas "esshhh..." see... dia dah mula keluarkan bunyi..

Perkataan yang berulang-ulang sangat membantu untuk kanak-kanak.. jangan bercakap dengan nada pelat seperti, nenen, cucu, poo poo, shi shi, bum bum etc.. tu semua hanya akan melambatkan development kanak-kanak or pelat.. dan rajin-rajin la bercakap dengan dia.. sian diorang.. diorang pun dah ada perasaan nak di layan tau..

No comments: