Oct 4, 2012

Ikan Puyu

Assalamualaikum..

Mode : orang bandar kagum tengok ikan puyu

Ada sebuah kisah.. terjadi selepas sepasang puyu dipisahkan dari rumah mereka... si jantan kekal di rumah penuh batuan warna-warni manakala si betina di pindahkan  ke dalam rumah yang mempunyai tangga, pokok serta jambatan bersama-sama sang kura-kura...

Setelah beberapa jam dipisahkan, kelihatan seperti sang kura-kura yang lebih besar dari si betina mahu menerkamnya.. berlari-lari ketakutan lah si betina tersebut.. Dek kerana terlalu mencintai si betina, maka si jantan pun melompat-lompat dengan harapan agar pintu rumahnya terbuka untuk pergi menyelamatkan si betina..

Malangnya, apabila si jantan berjaya meloloskan diri dari pintu tersebut, si jantan terdampar di atas lantai dan hanya dapat merenung dari jauh si betina yang ketakutan dikejar sang kura-kura..

Tiba-tiba datang seorang wanita muda.. si jantan cuma menjerit meminta bantuan, malangnya wanita muda itu takut dan terus keluar.. sejam kemudian datang pula wanita tua.. lalu wanita tersebut mengangkat si jantan masuk semula kedalam rumah puyu.. Akhirnya usaha si jantan menemui jalan buntu untuk menyelamatkan si betina..

Dengan kagumnya wanita muda ini berkata... 
"Eh.. ikan tu hidup lagi eh.. tadi tolak-tolak dia ingatkan dah mati.. tak gerak-gerak pun.."
Lalu wanita tua itu berkata..
"Ikan puyu boleh idup lama la..."

wahhhhh.. kagumnya... orang tak pernah tengok ikan puyu since 0-26 tahun la katakan...  haha...

Nota kechik bedtime story: Dah macam cerita kanak-kanak la pulak... 

No comments: