Jul 21, 2011

Jealousy, Passion

Assalamualaikum

Betul la orang kata, keperluan dan keinginan kita akan berubah mengikut peningkatan umur, perubahan cara hidup, dan keadaan sekeliling..

Contoh :

Kanak-kanak,
Cukup la dapat main, dan makan.. cukup masa dah letih, tido..

Remaja,
Gajet, fesyen, Cinta, keseronokan....

Dewasa,
Kerjaya yang hebat, Rumah, Kereta, Pasangan, Anak...

Warga Emas,
Anak-anak pulang ke rumah, ziarah mereka, telefon....

Miskin,
Cukup la keluarga aku cukup makan dan pakai, kalau lebih nanti, aku tak mampu.....

Kaya,
Melancong, Shopping luar negara, rumah mewah, spa, golf...

Macam-macam..
Kita semua ada keinginan.. tipu la tiada langsung.. begitu juga bila kita lihat orang keliling kita... mesti kita cemburu dengan kelebihan orang keliling kita tu...

Tapi... semuanya terpulang pada kita macam mana kita nak ubah cemburu itu kepada positif..

Contoh :

"Pandai giler la dia tu... aku nak belajar & pandai macam dia la"
"Dia hebat.. pakai kereta besar, rumah mewah... tak pe, aku akan kerja keras & suatu hari nanti aku pun akan berjaya macam dia"
"Aku tengok dia bahagia sangat dengan family dia, banyak masa bersama.. esok aku nak bawa family aku pergi bersiar-siar dekat park la.. spend time"

Bukannya :

"Ko tengok rumah dia tu, besar, cantik, hiasan mewah.. tapi rasenya kerja dia kerani cabuk je.. mesti dia ada orang yang bela"
"Kalau dia yang takat SPM boleh dapat suami peguam, aku yang ada degree ni patutnye boleh dapat yang lebih tinggi dari tu... Anak dato' ke.. ee... tak sesuai la diorang tu..."
"Macam mana la orang yang bodoh macam tu boleh naik pangkat.. aku yang tiap-tiap hari kejar bos tak naik pangkat pulak.. mesti pakai bomoh..."

Dah la cemburu buta, Fitnah macam-macam pulak tu... tak baik tau...

Lagi sekali pja cakap, tipu la kalau kita tak cemburu dengan kehidupan orang lain.. kalau tak banyak pun, mesti de sekelumit rasa.. Cuma kita sendiri perlu kawal dan menjadikan ia keghairahan untuk mendapatkan sesuatu itu dengan cara yang positif..

Kadang-kadang kita tak sedar, kita cemburu seseorang itu, dan kita ghairah kejar apa yang orang itu ada.. tapi dalam masa yang sama, orang itu juga ghairah mengejar kelebihan kita..

Sebab tu, setiap manusia atas muka bumi ini Allah ciptakan ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.. tak perlu cemburu buta.. sebagai contoh...

Pja cemburu kakna berkerja tetap, stabil, duit bukan masalah bagi dia.. sedangkan dia cemburu pja ada rumah sendiri dan boleh menguruskan keluarga sendiri, dekat dengan suami.. (contoh je kakna eh, jgn marah.. huhu) Sebagai langkah positif, pja buat kerja sampingan, berniaga kecil-kecilan, dan sekarang pja dalam perancangan buka nursery sendiri joint venture dengan mak long.. kak na pula, berusaha untuk mohon pertukaran untuk mengikut suami.. tapi kita kene berusaha la.. kalau usaha kita berjaya, maksudnya Allah makbulkan doa kita, kalau usaha kita lambat, perlahan, maksudnya Allah nak beri sesuatu yang lebih baik pada kita...

So, bersyukurlah dengan apa yang kita ada.. InsyaAllah, jika kita berusaha, Allah akan beri ganjaran yang lebih baik untuk kita.. Jika Dia tidak beri ganjaran itu didunia, kita akan dapat ganjaran itu diakhirat kelak..

Nota kechik yang cemburu sikit-sikit : Jealous ok tengok orang laen dah ada rumah sendiri, kitchen kabinet sendiri... Kalau tak pikir rumah pja sekarang ni rumah sewa, dah lama pja pasang kitchen kabinet jugak.. haha... tak pe, nanti pja dah de rezki beli rumah SemiD uang diidamkan tu, Masuk interior dulu.. haha, time tu, design rumah AKU yang punya.. haha...


No comments: