Feb 25, 2010

kNowledGe Vs AppEaRaNce

dah lame rasanye tak tulis pasal isu-isu manusia nih...
sejak buzy ni, ketandusan idea pulak rasanye..
ermmm.. mane nak mula eh?...

Sorang Pensyarah aku penah cakap,
kalo nak bercakap apa-apa dengan orang,
kite kene jadi macam orang JEPUN..
kite kene anggap macam dorg tak tahu pape..
so, kite kene cakap dari mula, 1 by 1 dan jelas..
so aku cube pegang pada kat2-kate tu...

but then biler kite cakap dengan orang, mukaddimah baru nak stat je,
dorang dah cakap... "aku tahu.."
"aku penah dengar"
tapi biler tanye balik pe yg ko tahu?
errrr...
aaaa...
hah! mula la gagap...

act citer kat atas tu intro jer...
haha...
citer aku yang sebenar pasal pengetahuan Vs penampilan...
memula tadi tajuk aku laen...
tapi pikir-pikir balik,
tajuk ni lebih sesuai kot..

sebenarnye intro aku tadi ade la kaitan cikit-cikit..
mungkin sebab faktor kawan-kawan, life style and keadaan sekeliling...
jadikan minded aku pikir semua org kat KL ade pengetahuan yang BAGUS..
so, aku pikir pe yang aku tahu, dorang pun tahu...
lagi satu, aku ni name je anak jati KL..
tp sbenarnye aku jarang dekat KL..
aku tak tahu realiti sebenar kehidupan orang kat KL..
tipu la aku tak tahu langsung kan...
cikit-cikit tu ade la..
but then, after aku balik and praktikal kat sini,
buat aku terfikir macam-macam tentang orang kat KL nih..

dari first week aku pegi balik naik train..
aku tertarik dgn perwatakan seorg wanita ni..
still muda..
mungkin baya-baya aku..
dia sorang yang suka jaga penampilan..
makeup sumer la..
but...
1 dia lupe..
dia lupe nak senyum..
masam sokmo..
de sedikit kesombongan la pendek kate..
dia ade kawan..
lelaki..
pergi keje same-same..
but i dont think y guy ni same bangsa dengan dia...
dari segi warna kulit dan rupa la...
dia selalu senyum kat laki ni bile dorg berborak..
but aku tak pernah nampak kemanisan senyuman dia disebabkan kerutan masam pada dahi dia masih jelas...
sampai cam tu tahap muka masam dia tu..
gaya dia ala-ala eksekutif gitu..

act, sepanjang aku naek train..
aku tak penah rase aku labih hebat dari mereka-mereka semua (penumpang2 train)..
sbb dress up dorang sumer cm eksekutif la..
im just a trainee...
nak-nak pulak tak mustahil mereka yang umur-umur cam aku dah de kerjaya tetap..
aku ni je lambat sikit sbb ikut jalan jauh..

eh, balik pada citer gurl ni tadi...
aku sebenarnye tak penah duduk dekat dgn dia..
aku slalu perhati dari jauh je..
tapi pagi tadi nak jadi cerita..
kami dok sebelah-menyebelah...
aku bukan la sengaje nak dengar perbulan dorang...
tapi topic perbualan tu buat aku rendahkan vol radio serta-merta..

gurl: tu mende ape eh?
guy: tu kabel kot.. utk dia gerak la.. (smbil menunjuk ke arah track train)
gurl: camner dia gerak?

aku: (oh God... tak kan tu pun tak tahu... name pun LRT)

guy: dia kene la kawal dari satu tempat
gurl: kene kawal selalu la.. nti tak gerak..
guy: yela.. tapi sampai pukul 12 mlm je..
gurl: shift la ye..
guy: yela.. tapi 2 shift je..
gurl: bape salary dorang eh?
guy: pe dia?
gurl: gaji..
guy : 2 k..
gurl: oo.. kalo kerani-kerani tu dlm 1.5 k la.. ok la.. byk tu.. dok saje.. jage kaunter dpt byk tu...

aku: (i dont think so, byk tu blh idup kt KL ni.. klo single sorg2 boleh la.. tp kalo de keluarge???)

guy: haah.. ok la.. tapi lebih baik gaji sikit tapi keje byk.. dapat belajar...

aku: (hah? i think korg eksekutif???? gaji byk.. sbb tu dress up cm gini... maintainance tinggi.. pdhal gaji kurg dr 1.5K???)

lepas tu lagi la mcm2 topic dorg pasal mende-mende yang kat malaysia ni yg sepatutnye diborak kan oleh budak sekolah..


another story pasal perempuan jugak...
sorg perempuan ala-ala model..
tip-top...
sumpah aku pikir dia eksekutif yg suke ikut trend bergaya ala barat dan tak suke berbahasa melayu...
sekali de foreigner datang tanye jalan kat dia...
sbb foreigner tu xde byk pilihan nak tanye..
melainkan mase tu hanye ada aku, dia, seorg lelaki tua bersama pasangan dia..
oleh sbb dia tgk 'model' tu teramat moden..
dia pun tanye..
f : "where can i get a public transport form here to bukit bintang?" (dengan loghat y teramat pekat)
model: hah?
f : (ulang balik soalan tadi)
model : no..no.. i dont want.. i dont want...

aku : hah? sambil mulut ternganga.. (suare Mr. tu punye la kuat, xkan dia xdgr kot? smpi tanye lain jwb lain)


kisah satu lagi ni lain dari yang atas...
pasal seorang wanita juga dengan kawan dia..
umur dia myb late 30..
tua-tak-tua la..
penampilan dia...
ZERO...
dgn gaye bwk beg n brg...
anak rambut habis terkeluar dr anak tudung..
mmg old skool giler la...
then, de org call dia...
perghhh...
tabik giler
1st... hp blackberry..
2nd... speaking habuk giler... mmg stock siap loghat..
3rd... tajuk perckpan ttg sorg bos y tibe2 dpt mslh n menyuarakan ketidakpuasan hati dia pd org y tepon dia.. n org tu dia punye PA.. (sbb dia kte.. u my PA and u should alert about this issues..)
4th... dia berborak ngan kwn dia guna bahasa malaysia tentang topic dlm the star.. fluent giler hujah-hujah dier..
5th... org dtg amik dia kat stesen train tu naek volvo...


sebab tu org kate..
dont judge a book by its cover..
pe y kite lihat tak same dengan realiti...
y cantik tak semestinya berisi..
dan y buruk tak semestinya kosong...
buktinya..
ramai prof dan cendekiawan lbh suke mengamalkan cara hidup yang lebih sederhana..

dulu aku pikir semua orang tahu pe yang aku tahu disbbkan peredaran zaman sekarang...
malah lebih hebat lg...
nak-nak pulak budak 3-5 tahun pun dh reti guna teknologi..
inikan pulak pemuda-pemudi sebagai pelopor kepada idea-idea baru teknologi...
duduk di kota metropolitan pulak tu...
so, mestila permikiran kita lebih kehadapan...
sekurang-kurangnya kita tahu pasal keadaan semasa dr pelbagai aspek..
ni tak..
rupe-rupenya masih ramai yang kecik kan minda mereka di sebalik kota y besar ni..
sayangnye.. hanya penampilan yang gah...

p/s: bak kate orang peghak le.. biar pape, asal begaye... aku plak kate.. diam2 ubi berisi.. diam2 besi berkarat.. haha.. bak kate nabil.. lu pikir la sendirik.. Assalamu'alikum....

No comments: