Oct 17, 2012

Early Childhood #4 Main Peranan

Assalamualaikum..

Untuk topic early childhood ni sebenarnye pja dah hutang korang lebih dari 3 topik.. yang hari tu pun tak habis lagi.. sedangkan kursus pja dah 4 hari berlalu.. ada lagi 13 hari.. waaaaa... berusaha!!

Cerita pasal main peranan ni, bukan tentang kita ni kene main peranan.. tapi tentang salah satu aktiviti kanak-kanak yang sangat bagus untuk develop perkembangan bahasa terutamanya, sosio-emosi dan kognitif..

Dulu pja tengok kitchen toy, mashing machine toy, and etc semua tu.. pja pikir macam nonsense je beli.. dah la mahal.. main kejap je dah membazir..

 
Kitchen toy
Laundry toy

Doctor toy


Tapi sebenarnye, mahal-mahal dia, hasilnye lebih mahal tau.. bukan suruh main saja-saja... tapi untuk perkembangan yang pja sebut diatas tadi... kita main la dengan dia.. tukar peranan.. dia jadi doktor, kita jadi pesakit, dia jadi emak, kita jadi anak.. secara tak langsung kita dapat kawal topik perbualan.. try ok!..

Oppss.. jangan lupa, kalau nak beli mainan kanak-kanak pastikan de logo MC tau!.. jangan beri sebarangan.. kalau kita bagi juga maksudnya kita dedahkan bahaya pada anak kita..



1 comment:

-ArmsRenee- said...

Marilah sama-sama kita berusaha....Fighting!!! 14 days to go... huwaa!!!! (mehla follow saya juga...)