Apr 26, 2012

Cukur Jambul :: adat atau sunat ::

Assalamualaikum..

Entry kali ni pja dapat inspirasi dari sorang asoh dekat umah pja tu.. tengah dok sibuk nak kuar pi borong pampers insyirah dia tegur insyirah.. 

Borak punye borak, keluar la 1 statement dia yang menarik perhatian pja...

"kita budak lahir aa, sampai satu bulan, satu kali cukur sudah.. bagi buang itu kotor punya rambut.."

Orang bukan islam boleh pikir pasal mende ni, tak kan kita yang islam yang sememangnya dituntut untuk jage kebersihan boleh terlepas pandang pasal perkara ni..

Actually, ni just pendapat pja ok, kalo korang rase salah, just abaikan je eh... kita terlalu banyak adat dan budaya sehinggakan islam tu terus ditinggalakan.. akhirnya masyarakat sekarang keliru antara adat dan Agama/Sunah Rasulullah S.A.W..

Setahu pja, Islam menggalakkan cukur kepala bayi (botak), kemudian rambut tu timbang dengan emas, nilai tu kita sedekahkan kepada fakir miskin.. Rasionalnya juga untuk membuang segala kotoran pada rambut dan kulit kepala bayi semasa dalam perut ibu.. then nanti rambut baru yang tumbuh akan lebih bersih, lembut.. 

Lepas cukur insyirah pun kulit pale dia mengelupas jap, pastu elok je dah sampai sekarang.. tapi rambut lebat insyirah memang dapat dari baka ibunya ye.. hehe... tu yang cepat je panjang after cukur..

Mende jadi isu jap la camner nak cukur insyirah.. ade yang kate cukur sikit je, ada yang cakap kene ade tujuh orang gunting rambut dia.. dan macam-macam la.. Alhamdullilah en. suami sependapat dengan pja.. dan en suami dengan jayanya dapat cukur pale insyirah.. im proud of u en suami.. 

Ni ade beberapa link yang boleh membantu korang;


Renung-renungkan dan selamat beramal.. peace...

2 comments:

lia said...

Mr Fallah cukur sendiri ja rambut Amsyar sampai licin, xwat majlis pon he3...

P . J . A . A . M . I . R said...

Tu la kak lia.. mse insyirah 7 hari aritu, kitorg umumkan nama, pastu cukur pale dia.. tak wat majlis pun.. nanti lps raye insyaAllah baru buat aqiqah..