Feb 16, 2010

~ MIMPI YANG TERSURAT ~

Astgahfurullah al-'Azim..
itu sahaja yang mampu aku ungkapkan saat-saat aku terjaga dari tidur...
seluruh badan seram sejuk, menggeletar sehingga ke tulang..

bayangkan..........

engkau berjalan-jalan tanpa arah tuju...
engkau tidak tahu mengapa engkau berada disitu..
engkau hilang...
engkau kabur...
sesaat itu baru engkau perasan yang mereka tidak nampak akan kehadiran engkau disitu...
engkau cemas...
engkau cube berkata-kata...
malangnya, tiada seorang pun dari mereka yang dengar jeritan engkau...
engkau cuba mencari jalan keluar...
tapi tidak tahu dimana...
disana....
seorang lelaki menemui engkau...
dia berkata sesuatu tentang yang engkau tidak tahu...
tentang yang engkau tidak pernah pun akan berfikir dikala usia muda ini...
tentang sesuatu yang membuatkan engkau kelu...
tentang sesuatu yang akan engkau menyesali kerana kelekaan engkau didunia sepanjang usiamu dahulu..
iaitu...
tentang kematian kamu....
ketika itu...
engkau dibawa berjumpa dengan saudara-saudara yang telah lama meninggalkan dunia yang fana ini...
mereka mengalu-alukan kedatangan engkau...
ketika itu....
engkau dibawa melihat tubuhmu yang terbujur kaku didalam sebuah ruang yang sempit...
tubuh yang tidak lagi mampu digerakkan...
tatkala itu...
engkau menggigil kekejangan...
ketika itu, barulah engkau terfikir tentang dosa-dosa engkau di dunia ini...
dosa-dosa yang belum kamu insafi...
dosa-dosa yang akan menyebabkan engkau disiksa disana...
ketika itu... engkau berkata...
Ya Allah...
mengapa begitu awal engkau mengambil aku pergi...
aku belum sempat bertaubat kepada-Mu...
terlalu banyak dosaku kepada-Mu...
aku lalai... aku leka....
Ya Allah, berikan la aku peluang..
peluang untuk menubus segala dosa-dosaku...
berikan lah peluang kepada hamba-Mu yang hina ini....
namun....
ketika itu segala-galanya telah lambat...
seketika kemudian...
engkau terlihat...
ibu....
ayah...
kakak...
adik-adik...
seseorang yang engkau terlalu sayangi....
menangis disudut sana...
tangisan yang mengalir mengiringi pemergian engkau didunia ini....
engkau tinggalkan mereka yang masih memerlukan engkau....
pergi....
pergi buat selama-lamanya......

p/s: apakah maksud yag tersurat atau tersirat di sebalik mimpi ini? apakah telah tiba waktu untuk aku? sesungguhnya aku tidak mampu untuk berkata apa-apa, tubuh ku dingin.. roma ku tegak berdiri... DIA yang lebih mengetahui... semoga mimpi ini adalah peringatan untuk ku di atas KELEKAAN aku di dunia ini... YA ALLAH, sebelum ENGKAU menarik nyawa yang ENGKAU pinjamkan sebentar buat hamba-Mu yang hina ini, berikan la aku peluang untuk bertaubat terlebih dahulu...

1 comment:

gO mi NaM said...

mimpi membuatkan kita berhati2..tp siapakah kita menghalang ketentuanNya..