Jan 27, 2010

CI Seminar

hai guyz..



lame sangat dah rasenye tak update blog aku ni.. quite bz la.. weekend hari tu pun tak ade mase untuk diri sendiri.. mesti korang rindu nak bace post aku (ntah-ntah aku sorang je yang bace.. hehe).. ermmm.. act topic hari ni macam biase la.. about environmental.. aku cm xcited jew bile bercerite pasal topic ni..



aku baru je balik dari MLHG / DANIDA Dissemination Seminar on Community Initiatives: Public Involvement for Improved Solid Waste Management.. dengar name pun dah panjang.. aku malas nak terangkan panjang-panjang pasal seminar ni untuk ape.. so, if korang nak tau, just email kat aku la.. nanti aku bagi private talk.. ape yang aku nak cerite kat sini pasal pe yang aku dapat sepanjang proses seminar ni..


aku yang buat tag ni.. (designer org laen.. aku just masuk name jer.. sory to designer.. i tak tau nama u)






1st of all.. aku rase terkilan la sangat-sangat.. coz aku tak dapat dengar workshop-workshop yang ade.. coz aku kene jage kaunter kat luar.. (pe boleh buat.. kite student praktikal jew) aik.. sedey je bunyi.. hehe.. yela, bukan senang nak dapat peluang macam ni.. betol tak??.. tapi tak pe.. sekurang-kurangnya aku dapat tengok bahan-bahan dekat booth yang ade.. jap.. de lagi 1 yang aku sedey.. aku tak dapat beg laptop yang kiut tu.. sebab dah habis.. dah la aku mmg nak sangat beg laptop untuk kemudahan aku pi keje.. (org-org JPSPN la ni.. sepatutnya diorg tak dapat coz diorg pun secretariat gak.. ni tak, sampai driver-driver pun sapu jugak.. dia ingat aku tak nampak dia CURIK tu.. oppsss close ok.. tolong jangan record.. diorg masuk seminar tu bukan bawak beg masuk dalam n tengok material yang ade dalam beg tu pun.. smate-mate nak beg).. ok la close dat story..




sambung balik pasal story sebenar.. aku sebenarnye cam bengong jew.. coz aku terlupa yang aku bawak camera.. sepanjang tu aku tak bawak turun camera aku tu.. arghhh bengang sesangat.. banyak benda yang aku nak story guna gambar.. ok.. tak pe la.. ape yang ade je la..

korang ingat tak ECO ENZYME yang aku cerite dulu.. sekarang i have 1.. hehe.. original dari Majlis Perbandaran Subang jaya (thanks a lot to MPSJ)









ni la Eco Enzyme yang ready to use.. 1 botol je aku dapat ambil.. coz aku tak cukup tangan nak bawak balik nanti.. lagi pun aku just nak jadikan sample sebab nak buat sendiri..

best kan.. aku dapat penerangan personal dari orang yang buat mende ni..macam xcited je nak try.. mende ni free tau.. tapi aku lupe la nak tanye, diorang edarkan kat orang awam or jual..

2nd things yang aku dapat bawak balik n dapat bincang sendiri dan kongsi pengalaman dari orang yang buat : BAJA COMPOST.. yang ni la yang paling suke.. tengok mesin dia.. but tak la dapat usha yang dalam dia.. cantik je hasil dia.. tak macam kitorang buat dulu.. siap de cacing la.. de cendawan la.. haha.. dengan bau semerbak nye.. giler la.. tapi yang ni.. ade dua hasil dari sumber yang berlainan.. sisa makanan dengan sisa kebun.. warna yang dihasilkan pun lain.. sisa makanan warna coklat.. tapi sisa kebun warna hitam.. eh.. ni free tau.. you all boleh dapatkan dari Majlis Perbandaran Subang Jaya.. (thanks to MPSJ too) but.. diorang dalam usaha nak try komersial kan produk ni.. but then, kita pun boleh try buat sendiri ikut cara yang dia ajar la..


ni packaging diorang..





ni la baja yang dibuat hasil dari kompost sisa makanan

ni pula baja yang dibuat hasil dari kompos sisa kebun

selain dari tu, tak ade produk yang dihasilkan.. just diorang buat kita semula bahan.. but banyak juga yang aku dapat bertukar-tukar pendapat dengan participants..

pengalaman yang menggembirakan aku (selain dari tentang solid waste):

1. berkenalan dengan kanak rebina.. huhu..

de sorang indian gurl, named Nirosha.. she so cute.. dia datang je dekat aku, dia kate :

"auntie... tali saya putus.."

haha... aiyaa.. nirosha.. not auntie la.. but kakak..

second gurl.. named Pang pau Nee.. bangsa cina pula.. sepanjang mase teman aku kat kaunter.. dia bercakap.. bercakap.. dan terus bercakap.. last-last kawan dia semua datang kat kaunter nak borak dengan aku.. Ms Chen dengan Ms Chang gelak je tengok aku.. aku dah macam nanny.. haha..

2. jumpe Saiful Apek!!

konon suruh orang lain mintak tanda tangan apek.. last2 aku yang hulur kertas nak suruh apek sign.. haha.. klo korg nak tgk gambar.. tgk kat facebook coming soon ok.. then tak tinggal jugak bergambar dengan apek.. mckey arrange supaya kitorang dapat bergambar dengan apek.. winkkk.. berlari-lari aku dah macam kanak-kanak rebina..

3. mende yang paling best.... get closed with others..

aku susah nak rapat dengan orang.. tersangat la amik mase.. tapi, dengan adanye program ni, serta-merta aku rase rapat dengan diorang.. to Mr. Soon, Dr. Theng (uncle), Ms. Chen, Ms. Chang, Nanie, Tung Yan and Amy.. nice to knowing you guys.. thanks sebab bagi peluang dekat I untuk praktikal dekat Eco.. saya akan berusaha bagi yang terbaik..

penatnye... aku dah ngantok.. esok nak bangun awal..

No comments: